توضیح مسائل فقهی پرکاربرد

آموزش مجازی معارف قرآن و اعتقادات

پاسخ به سه سؤال فقهی در مورد احکام نگاه کردن

چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۲۸ ب.ظ

مرد به چه قسمت از بدن زن نامحرم می‌تواند نگاه کند؟

به نظر تمام مراجع تقلید نگاه کردن مرد به بدن یا موی زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون قصد لذت باشد حرام است، و نگاه کردن به صورت ودستها (منظور از دست‌ها،از مچ دست به پایین می‌باشداگر به قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد.

پس طبق نظر اکثر مراجع مردها فقط می‌توانند به صورت و دستهای زن نامحرم بدون قصد لذت نگاه کنند. ولی آیت الله تبریزی، آیت الله سیستانی و آیت الله صافی گلپایگانی میفرمایند: احتیاط این است که بدون قصد لذت هم مرد به صورت و دستهای زن نگاه نکند.


آیا نگاه کردن به زنهای خارجی (اهل کتاب و کافر) که مو و قسمتی از بدن خود را نمی‌پوشانند و زنهایی که در فیلمهای سینمایی (ایرانی وخارجی) هستند و حجاب خود را حفظ نمی‌کنند جایز است یا خیر؟

آیت الله خامنهای، آیت الله تبریزی، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله صافی گلپایگانی نظرشان در مورد نگاه کردن به این زن‌ها این است که:

اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دستهای زنهای کفار و جاهایی از بدن که عادت به پوشاندن نیست، نگاه کند اشکال ندارد.

اما نظر آیت الله وحید خراسانی در مورد نگاه کردن به این زن‌ها این است که زنهایی که اگر آن‌ها را از نپوشیدن بدن خود از نامحرم نهی کنند تأثیر در آن‌ها ندارد (چه کافر و چه مسلمان) نگاه کردن به جاهای از بدن آن‌ها که به حسب متعارف، عادت به پوشانیدن آن ندارند در صورتی که قصد لذت و ترس وقوع حرام نباشد، جایز است.

 

زنها به چه مقدار از بدن مردهای نامحرم می‌توانند نگاه کنند؟

نظر آیت الله خامنهای، آیت الله تبریزی،  آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله وحید خراسانی این است که:

نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون قصد لذت باشد حرام می‌باشد، مگر به جاهایی از بدن که در متعارف التزام بپوشیدنش نیست، مثل سر و دست‌ها و ساق پاها، که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.

ممنون.خوب بود
پاسخ:
خواهش می کنم
سلام وخسته نباشید
ممنونم که هر هفته برام مجله شیعه 24 را ایمیل می کنید
یا حق
پاسخ:
سلام؛ من برای شما چیزی نمی فرستم
مدیران سایت شیعه24 می فرستن
خدا خیرشون بده
سلام.
جالب بود
پاسخ:
سلام
متشکرم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی