توضیح مسائل فقهی پرکاربرد

آموزش مجازی معارف قرآن و اعتقادات

فرق بین صیغه با زنا

سه شنبه, ۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰ ق.ظ

ازدواج در هر آیینى، با قوانین و مقرّرات ویژه‏اى صورت مى‏گیرد و اسلام به آداب و رسوم دیگر اقوام احترام گذاشته و ازدواج آنها با یکدیگر را صحیح می‌داند.

 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به کسانی که پیوند زناشویی غیر مسلمانان را به بهانه اینکه عقد اسلامی بینشان جاری نشده باطل دانسته و ارتباط آنها با یکدیگر را نامشروع می پنداشتند فرمودند:

لِکُلِّ قَوْمٍ نِکَاحٌ. [1]

یعنی در هر آیینی قوانین و مقررات ویژه ای برای پیوند زناشویی وجود دارد که همان باعث جدایی ارتباط مشروع از نامشروع می شود.

حال اگر زن و مردی (در هر دین و آیینی) بر اساس آن مقررات، زندگی مشترکی را آغاز کردند رابطه شان مشروع خواهد بود و جایز و در غیر اینصورت ارتباطشان نامشروع و به لحاظ همان آیین خودشان غیر قانونی خواهد بود.

با این توضیحات فرق بین ازدواج با زنا روشن می شود: یکی ارتباط و پیوند مشروع و قانونمند است و دیگری ارتباطی غیر مشروع و بی ضابطه؛ چه در اسلام باشد و چه در غیر اسلام.

از اینجا بی‌اساسی این سخن که: «صیغه زنای شرعی است» روشن می‌شود؛ زیرا صیغه یا همان ازدواج موقت یک نکاح شرعی است ولی زنا یک ارتباط غیر شرعی و اصولاً در اسلام چیزی به نام حرام شرعی وجود ندارد؛ کار یا شرعی است یا غیر شرعی.

این هم که برخی «ازدواج موقت» را «هرزگی شرعی» می نامند نشانگر بی خبری ایشان از معنای «ازدواج» و «هرزگی» است. اگر کسی بداند که ازدواج یک پیوند قانونمند و بر اساس مقررات ویژه است و هرزگی روابط بی ضابطه و خارج از چهارچوب بین زنان و مردان است؛ دیگر این دو مقوله کاملاً از هم جدا را به هم نیامیخته و عادل را فاسق نمی خواند.

شرع یعنی قانون؛ قانونی برای زندگی با سعادت و هرزگی یعنی فرار از این قانون برای زندگی با نکبت. بر این اساس چگونه می توان هرزگی را بخشی از شرع دانست و یک کار کاملا شرعی را هرزگی نامید؟!

 

اما فرق بین ازدواج موقت (صیغه) و زنا

:: فرق اول

ازدواج موقت مانند ازدواج دائم، پیوندی است که قرآن[2] و روایات اهل بیت علیهم السلام[3] بر جواز، صحت و درستی آن تأکید دارند. اما زنا رابطه‌ای‌ست غیر قانونی و خلاف شرع که قرآن[4] و روایات اهل بیت علیهم السلام [5] به شدت از آن نهی کرده اند و نیز در هر مکتب و آیینی که فطرت در آن دفن نشده باشد کاری است غیر انسانی و خلاف قانون.

اینکه امیرالمومنین(علیه السلام) می فرماید: ما زَنا غیورٌ قَطُّ [6] ؛ هرگز انسان غیرتمند زنا نمی کند یا ما زَنا عَفیفٌ [7] ؛ هیچ انسان پاکدامنی زنا نمی کند. گویای همین مطلب است. امام علیه السلام نفرمود هیچ مومن یا مسلمانی خود را به این کار آلوده نمی کند؛ بلکه حضرت این سخن را درباره تمام کسانی فرمود که هنوز فطرت الهی شان فعال است و نفس می کشد.

 

:: فرق دوم

ازدواج موقت به مانند ازدواج دائم نیازمند اجرای صیغه است[8] که این صیغه بر خلاف تصور برخی، «دعا» نیست؛ بلکه عبارت‌هایی است که مفاد آن ابراز از سوی زوجه و قبول از سوی زوج برای شروع یک زندگی مشترک است و در اصطلاح به آن ایجاب و قبول گفته می شود که باید به قصد انشاء بیان شود. [9] این ایجاب و قبول گاهی به واسطه وکیل یا وکلای دو طرف صورت می گیرد که احکام خاص خود را دارد.

در حالی که در زنا، هیچ یک از این احکام وجود ندارد نه صیغه ای (تا چه رسد به قصد انشاء) نه ایجابی و نه قبولی.

 

:: فرق سوم

تمام احکام محرم و نامحرمی که در ازدواج دائم وجود دارد در ازدواج موقت نیز لحاظ می شود. برای مثال مرد به محض اینکه زنی را صیغه کرد دیگر حق ازدواج با مادر او را نخواهد داشت؛ آن زن هم دیگر حق ازدواج با پدر این مرد را ندارد و بسیاری از احکام دیگر.

ولی در زنا که سراسر بی بند و باری و عدم رعایت قوانین شرع است؛ این احکام از اساس معنا ندارد.

 

:: فرق چهارم

در ازدواج موقت پس از آنکه دو طرف از هم جدا شدند زن باید «عِده» نگه دارد. نگه داشتن عده به این معناست که زن تا پایان مدت مشخص که «عده» نام دارد، حق ازدواج و ارتباط زناشویی با مرد دیگری را ندارد. [10]

 

» نتیجه اینکه

فرق‌های اساسی بین ازدواج موقت و روابط نامشروع وجود دارد و هرگز نباید رابطه نامشروعی که مورد نفرت خداوند متعال است را به بهانه شباهت در مورد یا مواردی، همانند ازدواجی دانست که مورد عنایت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است و احکام و قوانین مشخص و الزام آور خاصی دارد.

 

پی نوشت:

[1]. تهذیب الاحکام ۷/۴۷۲.

[2]. سوره نساء، آیه 24: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنهُنَّ فَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً.

[3]. نک به وسایل الشیعه، کتاب النکاح، ج۲۰.

[4]. سوره اسراء، آیه 32: وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً.

[5]. کافی ۵/۵۴۱ و ۵۴۳

[6]. غررالحکم، ص۶۸۴.

[7]. غررالحکم، ص۶۹۰.

[8]. تحریرالوسیله، ۲/۲۲۰و ۲۶۶.

[9]. تحریر الوسیله، ۲/۲۴۲.

[10]. این مدت، از لحظه جدایی شروع شده و تا پایان دومین عادت ماهیانه او پس از جدایی ادامه خواهد داشت. این حکم فروعات دیگری هم دارد. ر.ک به تحریرالوسیله ۲/۳۳۷.

[11]. سوره بقره، آیه 275.

 

با عرض سلام و تشکر از بابت این مطلب

متاسفانه در شرق (مخصوصا ایران) صحبت کردن از صیغه و رابطه ی شرعی نوعی انزوا در جامعه برای شما به همراه داره ....

در صورتی که کشورهای بلوک غرب به خصوص آمریکا و انگلستان که از تمام قومیت ها در اون حضور دارند مطرح کردن ازدواج موقت به عنوان بهترین راه حل ارایه شده از طرف خداوند برای پاسخ گفتن به نیازهای جنسی و عاطفی بشر عنوانی از روشن فکری رو در پی داره که از طرف جامعه هم کاملا پذیرفته میشود ...
 و جالب تر اینجاست که با دادن هدیه از طرف مرد (مهریه) و عنوان اینکه این مهریه محبت آفرین از طرف خداوند بر ضمه ی مرد گزارده شده تا حقی از حقوق زن ضایع نشود تشویق طرف مقابل و معطوف شدن او نسبت به دین حقه آل رسول الله را هم به همراه داره...
پاسخ:
سلام
متشکرم از نظرتون
با سلام و تشکر از مطالب مطرح شده .

متاسفانه از زمانی که ازدواج موقت و یابعبارتی صیغه شدن باب شد بسیاری از مردان و حتی درصدی از خانمها نسبت به زندگی خود پایبند نبوده و نیستند و نخواهند بود درواقع زندگی ها رنگ و زیبائی و جلای خودرا از دست داده و رو به قهقرا رفته  من حیث المجموع من با نفس کار یعنی صیغه شدن بسیار مخالفم چه بسا در گذشته زندگی مادران و پدران ما فقط با مرگ از بین میرفت و بسیار پایدار بوده و محبت ها پررنگ تر ولیکن با مقایسه با زمانی که در آن زندگی میکنیم متاسفانه شاهد عکس قضیه هستیم و روز بروز پس میرویم و رو به قهقرا ، ضمن اینکه با وجود ازدواج موقت هیچ جوانی حاضر به پذیرفتن مسئولیت زندگی نخواهد بود روز بروز زندگی ها بی ثبات تر ،محبت ها کم رنگتر و فساد بیشتر خواهد شد و.... جدا" نسبت به آینده جوان ها و زندگی ها بهیچ عنوان خوشبین نیستم خدا عاقبت مارا خیر کند و ظهور حق را تعجیل فرماید. التماس دعا
پاسخ:
سلام
متشکرم از نظرتون

اگر واقعیت های جامعه را لحاظ کنیم، ان وقت پی به حکمت این جکم الهی می بریم

  • حسین بوذرجمهری
  • سلام
    خیر و روزی شما از این بحث با خداست
    عبادتتان را در باب این نوشته خدا قبول کند
    التماس دعا
    یاعلی
    سلام
    خدایی خودت یه بار خوندیش؟
    مزخرف بود عزیز چون به نظرم ازدواج موقت یعنی ارضای جنسی که اگر اشتباه می کنم باید توضیح می دادی نه اینکه پیشاپیش نتیجه تو بگیری در کل افتضاح بود
    پاسخ:
    سلام

    من که متن را چندین بار خوانده ام
    شاید شما نخوانده اید

    اساساً یکی از فوائد ازدواج، ارضای نیاز جنسی ای است که خداوند متعال در انسان ها قرار داده است
    این فائده تنها مختص به ازدواج موقت نیست بلکه در ازدواج دائم هم مطرح است
    تا جایی که بر طبق دستوران اسلام، اگر کسی به سبب عدم ازدواج در خطر گناه قرار گیرد، ازدواج بر او واجب می شود
    بنابراین پیش از اینکه به خاطر مبارک شما برسد، خداوند متعال این نکته ار لحاظ کرده است

    لطفاً مجددا متن را با دقت بیشتری بخوانید

    هدایت به دست خداست، از این نکته غافل نشویم
    شاید گاهی لازم شود صبح و شام از خداوند طلب هدایت کنیم
    واقعا کسی هست که راضی بشه نزدیکانش صیغه ای کسی باشند یا دوست داره کاری کنه که اونها به نحو بهتری سروسامون بگیرند؟
    پاسخ:
    اگر بتونه کاری بکنه که به نحو دائم سر و سامون بگیرن، شاید بهتر باشه
    به نام خدا دیرگاهی است مجالی برای بیان این مطلب میخواستم که بحمدالله پیدا شد.
    خانم بنده به علت بیماری خاص و مشکلاتی که وجود دارد ویلچر نشین بوده و امکان  ارضای جنسی وجود نداشت بنده نیز با خانمی اشنا شدم که شوهرش را از دست داده بود لذا ضمن عقد موقت به همدیگر محرم شدیم از فواید این ازدواج میتوان در مرحله اول برگشت ارامش به زندگی اول بنده باشد دوم حفظ زندگی اولم چون با گذشت 8 سال هنوز زن اول و فرزندانم خبر ندارند و خلاء زندگبم پر شده و زندگی همسر موقتم نیز با برگشت فرزندانش رونق گرفته با مدیریت فکری بنده و مال خودشان خانه خریدن ماشین خریدن فرزندانش اهل نماز و کلا خانواده تغییر کلی کردن و فرزندان همسر موقتم نیز از این موضوع اطلاع ندارند ولی رابطه بسیار خوبی با من دارند
    پاسخ:
    برای فهم حکمت احکام الهی، باید خیلی ریز بین و نکته سنج بود
    واقعا احکام اسلام مطابق با زمانه وعلم است
    برای عزیزانی می گویم که با ازدواج موقت مخالف هستند.
    صیغه ویا ازدواج موقت ویا پیمان دوستی بهترین ،راه محدود کردن فساد دردوست دختر ودوست پسر داشتن امروز است. اگر چوان ما بداند که با نامحرم خلوت کردن حرام است وباید دیر یا زود تاوان سنگینی را بدهد واز خدا بترسد. در عین حال جوانی هم هست وعشق وشهوت وقتی بتواند با اجرای یک مراسم ساده به جای کار حرام امر حلالی را در پیش گیرد انوقت باید گفت صیغه چه نعمتی است . متاسفانه بعضی از خانواده ها حاضرند فرزندشان( دختر یا پسر با نامحرم  تماس داشته باشد وهزارتا کار نامشروع انجام شود اما اسم صیغه روی فرزندش نیاید)
    تازه این یک مورد از مواهب صیغه است مصلحت های  دیگری هم دارد. البته سوءاستفاده از این کار هم خطا ومردود است
    با تشکر از شما 
    سلام. من اهل اباده فارس هستم.مدتیست که نیاز شدید به ازدواج موقت دارم لطفا راهنماییم کنید دراین مورد کجا بروم . ممنونم
    پاسخ:
    سلام
    دعا اسلحه ی مؤمن است
    در مبارزه با مشکلات، اسلحه به دست بگیرید
    فرهنگ جامعه و در درجه اول فرهنگ خانواده های ما خیلی ضعیفه! بنده یک زن مطلقه هستم با پسری آشنا شدم که خیلی هم به یکدیگر علاقه مندیم. مشکلی با عقد موقت هم نداریم. اما اینکه چطور این مساله را به خانواده تفهیم کنم مانع عملی کردن این امر شده و فعلا مجبور به دوستی غیرشرعی شدیم. چرا باید از داشتن یک رابطه با آرامش و در ملع عام محروم باشم. شما رو به خدا فرهنگ سازی کنید.
    سلام
    فرمایش و اطلاع رسانی شما صحیح ولی برادر من منم یه جوونم با جیب خالی و شرایط ازدواج رو ندارم ایا باید تا 28 سالگی با غریضم چیکار کنم؟؟قراره تا 30 سالگی یا بیشتر تنها باشم بلکه شرایطم جور شود ازدواح دائم کردم؟؟
    درسته تن به زنا نمیدم و خیلیا هم هستن ولی ایا حقمون اینه؟؟
    ازدواج موقت پول و شرایط میخواد که 80 درصد جوونا ندارن یا یکیش رو دارن
    مشکل از کشور و فرهنگ سازی نشدن و فراهم نکردن شرایطه در ضمن این کار تو کشور ما مثل این میمونه که قتل کرده باشی یا یه گناه سنگین
    با حرف زدن درد ماها دوا نمیشه
    ممنون 
    امیدوارم نظرم تایید بشه بلکه کسی از مسئولان طی معجزه ای نظر رو خوندن!!
    پاسخ:
    سلام
    متشکرم از نظرتون
    سلام آیا یک مردشیعه میتواندبایک خانم اهل تسنن صیغه موقت باشد؟
    پاسخ:
    سلام
    بله
    البته در صورتی که ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام نباشه
    سلام
    اینارم بگین که هرکسی نمیتونه صیغه بشه لطفا!!
    اینجوری همه پسردخترا یا همه عاشقا میرن سراغ صیغه!!
    برای خانمها بگم که اگه باکره باشه باید باباش اجازه بده بله
    dostan man ham mesle shoma soalate faravani dar zamineye sighe dashtam ke besyari az oonha bejevab mandeh bood.ta inke be lotfe khoda ba ketab "nezame hoghoogh zan dar eslam" shahid motahari barkhordam.
    motahari dar in ketab fasli dar morede sighe avorde ke tanha dar 32 safhe be tamame soalete man pasokh dade shod.
    omidvaram betoonid ebook haye ishoon ro az sait ha download konid.
    سلام
    ممنون که جواب سوالم رادادید اما اهل تسنن که مطلقا چیزی به نام صیغه ندارند ازطرف اهل تسنن عمل صیغه چه حکمی دارد منظورم اینه که اگرمردشیعه باشه و زن سنی آیا صیغه موقت حکم شرعی دارد؟
    پاسخ:
    سلام
    مشکلی ندارد

    البته صیغه موقت در روایات اهل سنت آمده است و بر طبق روایات آن ها پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله به این امر اجازه داده اند. 
    با سلام . مطالب بالا فقط دلایلی دینی است ، در صورتی که نمیتوان آن را جزء دلایل فلسفی و عقلانی و حقوقی قرار داد . یعنی اگر چند عاقل و دانشمند بدون گرایش دینی ولی جزء انسانهای عادل بخواهند در مورد این مطالب نظر دهند بعید میدانم که این مطالب را تایید کنند . مشکل شماها اینکه با عقلتون تصمیم نمیگیرین بلکه با دلتون تصمیم میگیرین . پس اگه قرار ما انسانها با دلمون تصمیم بگیریم دیگه چرا خداوند بهمون عقل داده . هر زمانی دوست داشتید دلایل عقلانی خودم رو بیارم تا بند بند مطالب بالا رو نقض کنم . ولی مطمئنا از نقد من خوشتان نمی آید .
    پاسخ:
    سلام
    در مورد احکام، عقلی نظر جزئی ندارد، بلکه نظر کلی دارد و آن هم وجوب تبعیت از خالق است
    به این مسئله دقت کنین

    اساساً احکام اسلامی، مسائلی درون دینی هستند و نمی توان خارج از اسلام به آن ها نگاه کرد
    شما که از دلایل فلسفی و عقلانی سخن گفتید، بسیار بعید به نظر می رسد که از این مسئله غافل شده باشید

    صیغه فقط وفقط به نفع مردانی است که میخوان بدون مسولیت خودشونو ارضا کنن الان مردان متاهل بیشتر طرف صیغه میرن
    با سلام به آن خانمی که گفته بود با جوانی دوست شده بخاطر عدم فرهنگ سازی بفرمایید که می توانستید همین کار حرامی که انجام میدهید را با خواندن صیغه حلال کنید و نیاز به اجازه کسی نداشتید
    پاسخ:
    سلام
    نوشته شما منتقل شد
    به نظر من صیغه برای افراد مجردی که شرایط ازدواج دایم را ندارن نه مردهای متاهل. و زنهای مطلقه و یا بیوه هم باید از صیغه شدن با مردهای متاهل خودداری کنند که شاید با این کارشان زندگی را از بین ببرند  بهتر است با مردهایی که همسران آنها فوت شده یا طلاق گرفتند ازدواج یا صیغه شوند
    خانه از پای بست ویران است    خواجه در بند ایوان است.
    مرد مومن شیعه عاقل شما چرا خود را به نادانی زده اید ؟ آیا صیغه یک ساعتی همان زنا نیست ؟ هر چند که با جعلیات امامام آن را پر کنید . آیا حاضرید دختران خود را به صیغه یک ساعته در بیاورید؟ و آیا شما اذن می دهید که دخترانتان یک ساعت در آغوش یکی و دو ماه بعد در آغوش دیگری باشند؟؟؟
    پاسخ:
    سلام
    این نظر شماست
    و چون مخالف دین است اصلاً محترم نیست

    بله بنده اجازه می دهم دخترم یک ساعت با شراتیط کامل به صیغه مردی در بیاید
    من که هیچ، خدا هم اجازه داده است

    چشم ها را باید شست...
    خوب بود
    سلام ما که از صیغه بدمون نمیاد ولی کجاست موردی که بشه صیغش کرد. اگه کسی سراغ داره به ماهم معرفی کنه
    پاسخ:
    سلام

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی