توضیح مسائل فقهی پرکاربرد

آموزش مجازی معارف قرآن و اعتقادات

روزه و خوف ضرر

سؤال: اگر دکتر بگوید روزه گرفتن برای شما ضرر ندارد، ولی ما می‌ترسیم که روزه برایمان ضرر داشته باشد می‌توانیم روزه بگیریم؟

پاسخ: در فرض مذکور در صورتی‌که ترس منشأ عُقلایی داشته باشد روزه گرفتن جایز نیست.

 

شکّ در مقدار نماز و روزه‌ قضا شده

سؤال: اینجانب در گذشته مقدار زیادی نماز و روزه نگرفته‌ام (بدون عذر شرعی) و تعداد آنها را هم نمی‌دانم، چه مقدار نماز و روزه و کفاره بر عهدة من است؟

پاسخ: در مفروض سؤال اگر شک دارید که چه مقدار نماز قضا بر عهده شماست، می‌توانید به مقداری که یقین دارید کمتر از آن مقدار نیست اکتفاء کنید، اگرچه احتیاط مستحب آن است که آنقدر بخوانید که یقین کنید دیگر نمازی به عهده شما نیست و در روزه نیز در مفروض سؤال که بدون عذر نگرفته‌اید، می‌توانید نسبت به قضا و کفاره به اقلّ که همان مقداری است که می‌دانید از آن مقدار کمتر نیست اکتفاء کنید.

 

روزه مریض کلیوی

سؤال: شخصی در اثربیماری کلیوی باید درطول روز آب بخورد والّا بیماری‌اش شدیدتر شده، و ممکن است کلیه خود را از دست بدهد، حکم روزه او چیست؟

پاسخ: در فرض مذکور که از روی ضرورت لازم است آب بیاشامد، باید بنابر احتیاط واجب از آشامیدن آب بیش از حدّ ضرورت و از سایر مفطرات اجتناب کند، ولی روزه او صحیح نیست و اگر خوب شد، باید روزه‌های خود را قضا کند.

 

روزه گرفتن در صورتی که دکتر نهی کند

سؤال: اگر دکتر به شخصی بگوید روزه برای او ضرر دارد و او را از روزه منع نماید تکلیف آن چیست؟ آیا باید باید طبق گفته دکتر عمل کند؟

پاسخ: اگر از گفته دکتر گمان به ضرر یا خوف ضرر برای او حاصل شود واجب است که روزه نگیرد و همچنین اگر دکتر حاذق بود، و مورد اطمینان و وثوق او باشد، و این شخص اطمینان به خطای دکتر نداشته باشد باز هم نباید روزه بگیرد و در غیر این دو صورت روزه بر او واجب است.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی