توضیح مسائل فقهی پرکاربرد

آموزش مجازی معارف قرآن و اعتقادات

چند روز پیش نظر چهار مرجع تقلید رو در مورد مکالمه تصویری نقل کرده بودم. امروز دیدم نظر آیت الله روحانی هم منتشر شده، مناسب دیدم من هم نظر ایشون رو منتشر کنم.

در نظر ایشون هم نقطه نظرات بسیار قابل توجهی وجود دارد.

- این سرویس بدون در نظر گرفتن نوع استفاده ما (اصطلاحاً فی نفسه) مشکلی نداره.

- رعایت حدود شرعی سر جاش هست و همیشه باید رعایت بشه.

- شرکت ارائه کننده باید نظارت های لازم رو داشته باشه.


متن استفتاء و نظر آیت‌الله روحانی به شرح زیر است:

«اخیرا اپراتور جدید تلفن همراه به نام رایتل فعالیت خود را آغاز کرده است. این اپراتور علاوه بر ارتباط صوتی، امکان ایجاد ارتباط تصویری را بین طرفین مکالمه فراهم می‌سازد. همچنین به واسطه این اپراتور، مشترکین می‌توانند انواع تصاویر و فیلم‌ها را برای همدیگر ارسال کنند. با ذکر این خصوصیات خواهشمند است بفرمائید که راه‌اندازی و استفاده مردم از این امکانات اشکال دارد یا خیر؟»

پاسخ آیت‌الله روحانی (مدظله العالی):

«بسمه جلت اسمائه؛ استفاده از تلفن همراه با امکانات فوق‌الذکر بلااشکال است و این قبیل امکانات را که نوشته‌اید از طریق اینترنت نیز در دسترس عموم مردم می‌باشد و موجب حرمت نمی‌شود، البته مردم در استفاده از این امکانات باید حدود شرعی را رعایت نموده و مخصوصا خانم‌ها به حفظ حجاب و مساله محرم و نامحرم مقید باشند، همچنین لازم است شرکت ارائه دهنده امکانات تلفن همراه برای دفع مفاسد احتمالی مقرراتی را وضع نموده و نظارت بیشتری را اعمال نماید.»


به نظر شما آیا این دو نظر، تفاوتی با هم دارن؟

تفاوتشون در چیه؟

خوشحال می شم نظراتتون رو بگین


من پا تو کفش مراجع نمی کنم اما چون نظر خواستید نظر خودم رو می نویسم
درسته که چنین کارایی با اینترنت هم میشه انجام داد اما اینترنت که مثل موبایل برای ارسال عکس و امثال اینها سهل الوصول نیست این امکانی که شاتل داره درصد فسادش خیلی زیاد هست در صورتی که مسئولین مربوطه نتونن مفاسدش رو جمع کنن به نظرم جلوش گرفته بشه بهتره چون در این صورت هیچ خانمی نه تو مهمونی فامیلی نه تو پارک و نه هیچ جای دیگه ایمن از سوء استفاده افراد رذل نیست
و سهل الوصول بودنش خودش یه نوع تحریک برای ارتکاب گناه هست
پاسخ:
سلام
ممنون
البته منظورتون از «شاتل» همون «رایتل» بود دیگه.
با شما موافقم
با سلام و احترام
به ایشون میگن مرجع واقعی و آگاه به زمانه
اگر مراجع قبلی رایتل را حرام میدانند پس به تبع آن، آیفون تصویری و اینترنت و وبکم و دهها وسیله دیگر حرام خواهدشد...
با آرزوی توفیق
مدیر وبلاک اختصاصی آیه الله العظمی شیرازی
پاسخ:
سلام
ممنون از نظرتون

انصافاً آیفون تصویری (اف اف) رو نمیشه با مکالمه تصویری مقایسه کرد
ضمناً منظورتون از مرجع واقعی چیه؟ اساساً مگه میشه با فروعات فقهی، مرجعیت رو تعیین کرد؟
سلام
بنده هم با نظر جناب محمدی کاملا موافقم.
باید جلوی رایتل گرفته شه
ما هشت سال به خاطر دفاع از ناموس شهید دادیم.حالا بیایم ناموسمونو با دست خودمون عرضه کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟به نظر من چون برخی از ما ایرانیا تقریبا فرهنگ استفاده از این وسایل رو نداریم
*************رایتل حرام اندر حرام اندر حرام است*************
یاعلی
پاسخ:
سلام
من در مورد حرمت چیزی نظر نمیدم چون مقلد مرجع خودم هستم و منتظر میشم ببینم ایشون چی میگن
ولی بالاخره معتقدم مکالمه تصویری مشکلاتی داره
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی