توضیح مسائل فقهی پرکاربرد

آموزش مجازی معارف قرآن و اعتقادات

حج بهتره یا کمک به فقـــــرا؟

چهارشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۱:۵۱ ب.ظ

چند وقتیه ایمیل‌ها و پیامکی‌هایی از سوی اشخاص مختلف منتشر می‌شه که:

«ای شیعیان!

به جای رفتن به سفر حج و تقویت پادشاهان و دولت عربستان در اقتصاد (و در نتیجه قدرت گرفتن برای مبارزه با شیعیان، با زمینه‌سازی در فرصت های شغلی، ساختن مدرسه، احداث بیمارستان و ... به کشور خودمان کمک کنند.»

حالا سؤالی که من می‌خوام اینجا بهش جواب بدم اینه که «آیا واقعاً مدرسه سازی، احداث بیمارستان، کمک به فقراء و... از زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه بقیع علیهم السلام و بیت الله بهتره؟»

 

صـــــــــــــــــبر کنید!

قبل از نظر دادن در این مورد، صبر کنید.

اول به این سؤال پاسخ بدین:

            اساساً! چه کسی می‌تونه بگه این عمل از اون یکی عمل بهتره؟!

برای پاسخ دادن به این سؤال، باید یه سؤالای دیگه‌ای رو هم جواب بدیم:

            بهتر بودن عمل یعنی چی؟

            پیش چه کسی عمل باید بهتر باشه؟

پیش ما؟! پیش بقیه مردم؟

نظر کی مهمه؟

پس کلاً 2 تا سؤال رو باید جواب بدیم:

1ـ بهتر بودن یک عمل یعنی چی؟

2ـ چه کسی می‌تونه بگه که یه عملی از بقیه بهتره؟

خب، حالا نظر شمـــــــــا چیه؟

نظر من اینه:

جواب سؤال اول:

بهتر بودن یک عمل، یعنی اینکه خدا اون عمل رو بیشتر بپسنده، بیشتر راضی باشه، بابتش بیشتر ثواب بده، کننده‌ی اون کار محبوب‌تر باشه و...

جواب سؤال دوم:

فقط خود خدا، (دقیقاً خود خود خدا) و کسایی که خداوند به اون‌ها اطلاعات لازم رو میده، می‌تونن در این مورد نظر بدن.

تمــــــــــــــــــــــام

 

پس گـــــــــــول این حرف‌ها رو نخورین.

هر کس چنین ایمیلی بهتون زد، همچین پیامکی براتون فرستاد، حتماً بهش جواب بدین و بگین:

            «قربان! شما تازگی‌ها پیامبر شدین؟ امام شدین؟ مجتهد شدین؟

حتی اگر هم مجتهد شدین، من که از شما تقلید نمی‌کنم! پس ضمن تشکر از پیام شما، این سخن رو قبول ندارم.»

 

وظیفه ما در این مورد اینه که از مرجع تقلیدمون سؤال کنیم (انشاء الله که همه در احکام دارای یک مرجع تقلید هستن دیگه). اگر گفت حرومه، ما هم نمیریم، گناهش گردن اون! اگر هم نگفت، دیگه کاسه داغ‌تر از آش شدن بی‌معنیه.

نظر 4 تا از مراجع بزرگوار رو می‌تونین در اینجا ببینین.

خوشحال می‌شم نظر شما رو هم بدونم...

[لطفاً رعایت ادب رو بکنین تا بتونم، به صورت عمومی منتشر کنم]


این مطلب مطلبی نیست که بخواد تو عموم عنوان بشه . یعنی گفته بشه ای مردم برین صدقه بدین به جای اینکه برین مکه . چرا که در یکی از ادعیه ماه رمضان اینگونهمی خوانیم اللهم  الرزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام . ولی اگر شخصی خصوصی سئوال کند که من مکه بروم بهتر است یا این پول را برای نیازمندان هزینه کنم که مطمئنا مورد دوم بهتر است چرا که حج واقعی یعنی کمک به نیازمندان
پاسخ:
سلام
ممنون از نظرتون
منظورتون از حج واقعی چیه؟
مگه حج غیر واقعی هم داریم؟
تازه رفتن به عربستان، تنها مکه نیست، زیارت مدینه هم در نظر بگیرین
سلام
به نظر من همه چی باید سر جای خودش باشه
ولی یه ضرب المثل ترکی هست که میگه ور آجا گد حاجا(اینجا از تمامی دوستان غیر از ترک هم معذرت میخوام که یادم نیومد معادل این ضرب المثل یعنی چی واصلا قصد اینو نداشتم که تعصبی رو ترکی نشون بدم)معنی اون ضرب المثل اینه که بده اگه شکم فقیری رو سیر کنی ودستشو بگیری انگار به حج رفتی
پرسیدم از کعبه تواز خاکی منم خاکم چرا باید به دور تو بگردم؟؟؟ندا آمد تو با پا آمدی باید بگردی برو با دل بیا تا من بگردم
یاعلی
پاسخ:
سلام
ممنون از نظرتون
منم موافقم که هر چیزی باید جای خودش باشه
منتهی اصلی ترین سؤال این مطلب این بود که «جای هر چیزی رو که معین می کنه؟»
منظور از حج واقعی ، حجی است که مورد قبول خداوند و اهل بیت صلوات الله باشد . و میشود اینگونه گفت که عملی که مورد قبول خداوند و اهل بیت صلوات الله باشد همان حج است .
منظور از حج غیرواقعی هم این است که حج انجام شده بدون هیچگونه دست آورد معنوی باشد .
و در حدیثی اینگونه آمده تَمامُ الحج لِقاءُ الاِمام .
و یقینا برای لِقاءُ الامام باید رضایت ایشان جلب شود .
و مشخص است که جلب رضایت خدا و اهل بیت با کمک به هم نوع میسر میگردد.
ولی در عین حال نباید فراموش کرد که در عموم نمی شود عنوان کرد که به حج نروید و به جای آن به مستمندان کمک کنید . باید خصوصی  و شخصی پرسیده شود و شخصی جواب داده شود .
پاسخ:
سلام
با برخی از سخنان شما موافقم و با برخی 100% مخالفم

مثلاً شما به چه دلیل و مدرکی چنین ادعایی می کنید:
میشود اینگونه گفت که عملی که مورد قبول خداوند و اهل بیت صلوات الله باشد همان حج است . 

برای اینکه با فضیلت حج در روایات ما با خبر بشوید، می توانید در گوگل، «فضیلت حج» رو سرچ کنین.
در آدرس زیر برخی از روایات جمع آوری شده:
http://portal.anhar.ir/node/1945
برای نمونه به یک روایت اشاره می کنم:
در زمان حضرت رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و آله وسلّم ) شخصی که نسبت به انجام حجّ کوتاهی کرده و از انجام آن محروم گردیده بود ، از آن حضرت تقاضا کرد که او را به انجام عمل نیکی که جایگزین حجّ باشد راهنمایی نماید . حضرتش در پاسخ فرمودند : « اگر انبوهی از طلا به اندازة کوه ابو قبیس را هم در راه خدا انفاق کنی باز هم به ثواب و فضیلتی که حجّاج در راه خدا نائل گردیده اند ، نائل نخواهی شد  »

همان طور که در متن گفتم، از نظر من هیچ کس جز معصومین نمی توانند بگویند که حج بهتر است یا کمک به فقراء
بنابراین نباید از پیش خودمان قیاس کنیم
شما در متنی که نوشتید، ثابت کردید که کمک به هم نوع مورد رضایت امام است، این حرف صحیح است اما این مطلب ربطی به مقایسه حج و کمک به فقراء نداره.  (البته خیلی نمی خوام دقیق شم که اصلاً منظورتون از هم نوع چیه)




به نظر من فلسفه اینکه پیامبر اسلام به حج بسیار اهمیت میدادن اینه که در آن زمان سیاست این بود که سرمایه وارد عربستان بشه و مردم عرب از فلاکت در بیان و به رشد و توسعه اسلام هم کمک بشه ولی در حال حاضر مملکت خودمون بیشتر احتیاج داره به سرمایه کلانی که هر سال به جیب عربها میره. و جالبه بدونید که همین عربها ما ایرانیها رو پست تر از خودشون میدونن چون ما شیعه هستیم. 
پاسخ:
به هر حال این نظر شماست
نظر اسلام هم اینه که حج بر همه افراد مستطیع واجبه
عمره مستحبه
و ثواب زیارت قبر پیامبر اکرم و اهل بیت ایشون علیهم السلام در مدینه، قابل محاسبه نیست
ضمن اینکه اساسا زیارت قبر معصومین علیهم السلام از جمله حقوقی هست که ما «باید» ادا کنیم

زنى را دید که در خرابه مى گردد و چیزى مى جوید. در گوشه مرغک مردارى افتاده بود، آن را به زیر لباس کشید و رفت…!
عبد الجبار با خود گفت : بى گمان این زن نیازمند است و نیاز خود را پنهان مى دارد. در پى زن رفت تا از حالش آگاه گردد.
چون زن به خانه رسید، کودکان دور او را گرفتند که اى مادر! براى ما چه آورده اى که از گرسنگى هلاک شدیم !
مادر گفت : عزیزان من ! غم مخورید که برایتان مرغکى آورده ام و هم اکنون آن را بریان مى کنم .

عبد الجبار که این را شنید، گریست و از همسایگان احوال وى را باز پرسید.
گفتند: سیده اى است زن عبدالله بن زیاد علوى ، که شوهرش را حجاج ملعون کشته اند .
او کودکان یتیم دارد و بزرگوارى خاندان رسالت نمى گذارد که از کسى چیزى طلب کند.

عبد الجبار با خود گفت : اگر حج مى خواهى ، این جاست .
بى درنگ آن هزار دینار را از میان باز و به زن داد و آن سال در کوفه ماند و به سقایى مشغول شد…
هنگامى که حاجیان از مکه باز گشتند، وى به پیشواز آنها رفت . مردى در پیش قافله بر شترى نشسته بود و مى آمد.

چون چشمش بر عبد الجبار افتاد، خود را از شتر به زیر انداخت گفت : اى جوانمرد! از آن روزى که در سرزمین عرفات ، ده هزار دینار به من وام داده اى ، تو را مى جویم . اکنون بیا و ده هزار دینارت را بستان !
عبد الجبار، دینارها را گرفت و حیران ماند و خواست که از آن شخص حقیقت حال را بپرسد که وى به میان جمعیت رفت و از نظرش ناپدید شد.

در این هنگام آوازى شنید که : اى عبد الجبار! هزار دینارت را ده هزار دادیم و فرشته اى به صورت تو آفریدیم که برایت حج گزارد و تا زنده باشى ، هر سال حجى در پرونده عملت مى نویسیم ، تا بدانى که هیچ نیکوکارى بر درگاه ما تباه نمى گردد!

پاسخ:
سلام
ممنون از ماجرای بسیار زیبایی که تعریف کردید
خداوند متعال عذاب حجاج رو صدها برابر کند
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
.
خدا تو دل ماست
کعبه وبت خانه بهونست مقصودتویی
.
یه نگاه به بدبخت های دورو برمون بندازین: زیارت کعبه همین جاست

پاسخ:
سلام
خواهشا حج را با کمک به فقرا مخلوط نکنین
ثوابی که در حج وجود دارد، معلوم نیست در کمک به فقیر وجود داشته باشد

ضمنا چراغی که به خونه رواست، کی گفته به مسجد حرومه؟ مسجد خانه خداست. قطعا آن چراغ را ببرین مسجد بهتره

سلام علیکم
ممنون از مطلب شما. نظر بنده هم همینه.
حداقلش اینه که حج واجب رو به هیچ بهانه ای نمیشه تعطیل کرد. البته اگر مرجع تقلیدی بگه حج واجب رو هم نرین اون وقت فتواش برای مقلدینش حجته. اما فعلاً که ظاهراً هیچ مرجعی همچین حرفی نزده.
اما در مورد حج مستحب شاید(فقط شاید) بشه گفت نریم و بجاش کمک به فقرا کنیم.
یه مطلب دیگه هم که هست اینه نمی دونم چرا فقط وقتی بحث مکه و کربلا و ضریح امام حسین(ع) پیش میاد؛ همه یه دفعه حس انسان دوستیشون گل میکنه و یاد کمک به فقرا میفتن. اما موقع خریدن ماشین چند صد میلیونی و عروسی های چند صد میلیونی و سفرهای اروپای چند صد میلیونی و کلی خرج و تجملات دیگه کسی یاد کمک به فقرا نیست.
اگه خیلی دوست دارن ملت به فقرا کمک کنن؛ بجای اینکه از حکم واجب الهی حج (که در روایت داریم کسی که مستطیعه و انجام نداده باشه موقع مرگ ملائکه میان دم بسترش میگن یا یهودی بمیر یا نصرانی اما مسلمان حق نداری بمیری)؛ مایه بزارن یه خورده خرج و تجملات زندگیشون رو کم کنن بجاش به فقرا رسیدگی کنن.
حالا بماند که روایت داریم اگه همه افراد خمس و زکاتشون رو که واجب هست پرداخت می کردن دیگه فقیری نبود که بحث صدقه مستحب بیاد وسط.
پاسخ:
سلام
متشکرم از نظری که دادید
به وبلاگ شما هم سری زدم، ان شاء الله بتوانید بیشتر در آن مطلب بگذارید، چون واقعاً قابل استفاده است
با عرض سلام
به نظرم وبلاگ تان دارای جهت گیری خاصی است!!!
و به خوبی از عهده این جهت گیری بر آمدید.


سلام خدا خمس رو هم مثل حج واجب کرده  ایا همه به خمس اهمیت میدن؟خمس هم نوعی کمک به فقراست اگه بخواییم بگیم عوض حج به فقرا کمک کنیم شک نکنید کمتر کسی این کارو انجام میده  حج  از جهاتی یه گرد همایی یه نوع تبلیغ برای دینمون  اینم نباشه که دیگه با این مسلمون کشی که راه افتاذه مسلمونی نمیمونه اینا حرفای کساییه که از این دین نفرت دارن چرا کسی نیست که بگه فلان بازیگر خواننده ورزشکار که اینهمه سفرای خارجی تفریحی میرن و عکساشو ن و به  اشتراک میزارن چرا عوض این خرجای الکی به فقرا کمک نمیکنند اگر هم بگنند چند تا دوربین با خودشون میبرن مشکل فقرا نیستند مشکل خصومتیه که با ما دارن همه این حرفها پخش میشه چون ماها قبل از نظر دادن فکر نمیکنیم درست فکر نمیکنیم
  • یاسین فاضلی
  • شمایی ک میگید فقرا و دم از کمک کردن میزنید انصافا آخرین بار کی صدقه دادید
    ببینید ادمین محترم منکر شدنه واجب بودنه حج نیستم اما انقد که واجب بودنه حج تاکید میشه وشده اگر به کمک به مستمندان وفقرا ویتیمان تاکید میشد الان همه حاجی بودن و کسی فقیر ودرمانده هم نبود ودیگه کسی به حج رفتن شکایت نداشت ،راه درسته اما روشه رسوندن به راه اشتباه بوده
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی